زمانی که در حال گشت و گذار در محله‌ های تاریخی کاشان هستید، علاوه بر خانه‌ های تاریخی که رنگ و نگار زیبایی دارند، می‌ توانید با آثار تاریخی برجسته دیگری همانند قلعه جلالی کاشان آشنا شوید. قلعه‌ ای با معماری برجسته و دژ تسخیر ناپذیر که مورد توجه است.

یخچال و قلعه جلالی

معرفی قلعه جلالی کاشان:

این قلعه زیبایی‌ های بی شماری داشته همانطور که اشاره شد، یک دژ تسخیر ناپذیر بوده که از حمله مهاجمان و غارتگران جلوگیری می‌ کرده است. دیواره‌ هایی از بقایای این حصار که متعلق به عهد سلجوقی بوده چشم انداز و بافت باشکوه و زیبایی دارد. مسجد آقابزرگ کاشان یکی از سازه ها و مساجد قدیمی این نواحی است.

بازدید از قلعه جلالی

چرا از این قلعه دیدن کنیم؟

از این قلعه بنا به دلایل مختلفی توصیه می‌ شود. این حصار که متعلق به عهد سلجوقی بوده هویت شهر کاشان محسوب می‌ شود. قاب تاریخی این بنا نشان دهنده معماری‌ های آثار قدیمی ایران بوده و فهرستی از آثار ملی در آن به ثبت رسیده است. یخچال‌ های قدیمی این نواحی متعلق به چند قرن پیش بوده است.

تاریخچه این قلعه و حصار متعلق به زمان سلجوقیان می‌ باشد. قدمت این بنا متعلق به اواسط قرن پنجم است. دستور ساخت این بنا در زمان شخصیت برجسته‌ ای به نام مجد الدین ابوالقاسم کاشانی ارائه شده است. این قلعه در زمان صفویان نیز محلی برای محافظت بوده و در زمان قاجار نیز اوج شکوه و معماری آن تماشایی می‌ باشد.

قلعه جلالی کاشان

بررسی معماری قلعه:

معماری این قلعه جذابیت زیادی دارد. در کتب تاریخی نیز به معماری آن اشاره شده است. دور تا دور این بنا را خندقی حفر کردند با چهار برج و عمارت و بناهای متعدد معماری زیبایی دارد.

دو بنای گنبدی شکل در قسمت بیرونی و درونی انقره مشاهده می‌ کنید. همانطور که اشاره شد، یخچال‌ های حصار سلجوقی در این نزدیکی معروفند. در زمان‌ های قدیم نیز دو یخچال از چشمه‌ های کوه کرکس آب‌ های خود را تامین می‌ کردند و اهالی کاشان نیز در این یخچال‌ ها محصولات خود را نگهداری می‌ کردند.

تماشای قلعه جلالی

هزینه سفر و بازدید از این قلعه و این حصار به صورت رایگان بوده و یک آثار فرهنگی و باستانی برجسته بوده که از آن دیدن می‌ کنید. زمان مناسب برای بازدید از این مجموعه و حصار سلجوقی در فصل پاییز و بهار بوده که آب و هوای شهر کاشان خنک و مطبوع‌ تر است. در این شرایط شما می‌ توانید به خوبی اطراف شهر و گشت و گذار کنید و سفری آسوده به این نواحی را تجربه نمایید.

اقامتگاه‌ های گردشگری اطراف این نواحی نیز مکان مناسبی برای اقامت شما هستند. قلعه جلالی کاشان یک قلعه باستانی با معماری منحصر به فرد بوده که از زیبایی آن دیدن می‌ کنید. رستوران‌ های مناسبی نیز از اطراف وجود دارد که شما می‌ توانید در این رستوران‌ ها غذا های دلخواه خود را سرو کنید.

معماری های قلعه جلالی

این یخچال طبیعی دیدنی و زیبا بوده که از آن بازدید خواهید کرد. یخچال طبیعی که در طی دوران تاریخی محل نگهداری مواد غذایی بوده دژ مستحکمی که اطراف آن وجود دارد مانع ورود مهاجمان می‌ شود. شما می توانید با مکان های دیدنی کاشان آشنا شوید.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *