امیر سرتیپ دوم مجید فخری روز چهارشنبه در همایش روز جهانی هیدروگرافی که در سازمان جغرافیایی وزارت دفاع برگزار شد، گفت: سازمان جغرافیایی وزارت دفاع به عنوان یکی از ارکان هیدروگرافی به همراه سازمان نقشه برداری کشور و سازمان بنادر دریانوردی در سایه همکاری‌های ستاد کل نیرو‌های مسلح به عنوان اعضای اصلی کمیته هیدروگرافی کشور فعالیت می‌کنند.

وی افزود: حاصل این فعالیت در طی سال‌های گذشته پیشرفت کشور در حوزه‌های تولید چارت‌های دریایی، ناوبری دریا و اقیانوس‌ها بوده است.

رئیس سازمان جغرافیایی وزارت دفاع با بیان این که سال گذشته سال خوبی برای حوزه هیدروگرافی در این سازمان بوده است، گفت: موضوع هیدروگرافی دریای خزر را سال گذشته شروع کردیم که یک موضوع کارنشده بوده است و با تولید نقشه‌های مقیاس یک چهارهزارم ساحلی این کار آغاز شد و در سال ۱۴۰۳ این موضوع را با بکارگیری شناور‌های دیگری که در برنامه داریم با شدت بیشتری ادامه دهیم.

پیشنهاد میشود:  سد «قیز قلعه سی» پروژه‌ای برای دوستی میان تهران و باکو است

امیر فخری با بیان این که دو فروند شناور هیدروگرافی سبک را سال گذشته در دستور کار ساخت داشتیم گفت: در این زمینه به نتایج خوبی رسیدیم و یک پروند آن تحول مرکز آب نگاری شده است و فروند دیگر به زودی تحویل خواهد شد.

وی با بیان این که تجهیزاتی جدید و به روزی را به مجموعه آبنگاری سازمان اضافه کردیم و به کار گیری دستگاه‌های جدید سی تی دی امکان داده برداری جمع آوری اطلاعات فیزیکی آب دریا در خلیج فارس و دریای عمان فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان جغرافیایی وزارت دفاع گفت: اکدیس بومی کشور را با همکاری شرکت‌های دانش بنیان تولید کردیم که نتیجه همکاری طولانی مدتی با مجموعه‌های علمی کشور است و به روز رسانی چارت‌های دریایی با سرعت بهتری نسبت به سال‌های گذشته در حال انجام است.

پیشنهاد میشود:  شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان

امیر فخری با بیان این که در حوزه دریا، سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در برنامه هفتم  را دنبال کردیم، گفت: بهره گیری از ظرفیت حداکثری دریا برای احراز جایگاه شایسته جهانی و رتبه اول در منطقه، توسعه فعالیت‌های اقتصاد دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه دریا به عنوان پیشران در سواحل و جزایر و پس کرانه ها، بهره برداری حداکثری از ظرفیت ها، منابع، ذخایر و سایر منابع زیست دریایی، تدوین طرح جامع توسعه دریامحور با بکارگیری تجهیزات موجود برای پهنه بندی دریا، کرانه و پس کرانه، تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت و صنعت از جمله محور‌های سیاست‌های کلی توسعه دریا محور است که نشان می‌دهد در راهبرد‌های کلان کشور نگاه جدی به موضوع توسعه دریامحور وجود دارد.

وی افزود: آن چیزی که کمتر به آن توجه شده است، موضوع داده‌های دریایی، کرانه‌ها و پس کرانه‌ها است که نیازمند همکاری مشترک سازمان نقشه برداری، سازمان بنادر و دریانوردی، پژوهشگاه اقیانوس شناسی، سازمان هواشناسی، سازمان زمین شناسی و سازمان فضایی است.

پیشنهاد میشود:  تلاش دولت برای برقراری عدالت فرهنگی و دسترسی همگانی به کتاب

وی تاکید کرد: توسعه دریامحور بدون داشتن داده‌های جغرافیایی و الزاما داده‌های با مقیاس مناسب امکان پذیر نیست. آنچه مهم است این است که با هماهنگی‌های بین سازمانی و فراسازمانی بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای تهیه داده‌های مناسب و داده‌هایی با مقیاس بزرگ از سواحل، کرانه‌ها و پس کرانه‌ها داشته باشیم.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *