او با اشاره به این که پیش از پیروزقلاب اسلامی مجموع تولیدات کشاورزی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن بود، افزود: این رقم اکنون با ایثار و از خود گذشتگی کشاورزان و مجموعه فعالان ستادی و اجرایی بالغ بر ۱۳۰ میلیون تن شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره ما هیچگاه خود را در همین حد محدود نخواهیم کرد، گفت: با توجه به وجود استعدادها و ظرفیت‌های فراوان در بخش کشاورزی، راهبردهای موثری برای جهش تولید در عرصه کشاورزی تدوین کرده‌ایم.

او با تاکید بر ضرورت حداکثرسازی تولید در عین حفاظت از منابع پایه و محیط زیست به عنوان نخستین راهبرد وزارت جهاد کشاورزی گفت: در عرصه جهش تولید، همچنان با تلاش مستمر و یکنواخت به حرکت در مسیر تولید ادامه خواهیم داد، زیرا این راهبرد سبب به حداقل رساندن نوسانات فصلی برای تعادل بازار داخلی، صنعت و صادرات می‌شود.

نیکبخت توازن‌بخشی به تولید را دومین راهبرد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: در این بخش سهم هر یک از حوزه‌ها از منابع مورد استفاده مشخص است و باید متناسب با میزان استفاده از منابع، تولید انجام گیرد.

پیشنهاد میشود:  مبارزه علیه ملخ های بومی به بیش از ۵۱ هزار هکتار رسید

او سومین راهبرد وزارت جهاد کشاورزی را تولید صادرات‌محور معرفی کرد و افزود: صادرات راه حل بسیار مفید برای افزایش تولید و حمایت مستمر از تولیدکننده و جذب سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف کشاورزی است تا تولید کننده صرفاً نگاه محدود به بازار داخلی نداشته باشد بلکه با انگیزه صادرات و ارزآوری برای کشور، به تولید پایدار برسد.

وزیر جهاد کشاورزی چهارمین راهبرد کلان بخش را دانش‌بنیان‌ شدن با افزایش بهره‌وری معرفی کرد و گفت: این راهبرد خود در سه زیرمجموعه پژوهش، تحقیقات و آموزش و ترویج به منظور رسیدن به هدف حداکثری تولید شکل می‌گیرد، زیرا کشاورزی موفق راهی جز استفاده از نتایج تحقیقات و مدرن‌سازی ملزومات کار با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات علمی و مراکز دانشگاهی ندارد.

او تعیین اولویت‌ها را هم به عنوان یکی از راهبردهای استراتژیک نام برد و افزود: هم در بخش زیرساخت‌ها و هم بخش سرمایه‌گذاری، اصلی‌ترین توجه به آبخیزداری انجام خواهد شد.

نیکبخت، توجه جدی به مشارکت دادن مردم در همه بخش‌ها را کلید موفقیت در این مسیر دانست و تصریح کرد: نه‌تنها در حوزه حفظ آب و خاک مشارکت مردم را، راه‌حل تکمیلی و نهایی می‌دانیم؛ بلکه به منظور رسیدن به هدف شعار سال نیز مشارکت مردم را به عنوان یک راهبرد اساسی در بدنه وزارت جهاد کشاورزی نهادینه کرده‌ایم.

پیشنهاد میشود:  خرید تضمینی برگ سبز چای به ۵۲ هزار تن رسید

او با اشاره به اولویت دیگر وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش جذب سرمایه‌گذاری گفت: در این حوزه هم با آشنایی کامل از منابع موجود و شناسایی و حذف محدودیت‌ها و موانع، محور برنامه‌ها شیلات و آبزی‌پروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی و دامپروری تعیین شده تا بتوانیم به اهداف راهبردی خود برای تولید صادرات‌محور دست یابیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بخش «تولید صادرات‌محور»، صادرات محصولات خام کشاورزی دیگر هدف ما نیست، بلکه معتقدیم باید با تکمیل زنجیره تولید و با کمک صنایع تبدیلی و تکمیلی، این محصولات فرآوری شده و با ارزش افزوده بالا را به کشورهای دیگر به ویژه با اولویت کشورهای همسایه صادر کنیم.

او اولویت سوم را در بخش سرمایه‌گذاری، توسعه گلخانه‌ها و کشت گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: نعمت خدادادی چهار فصل ایران، این اجازه را به ما می‌دهد تا در هر اقلیمی کشت گیاهان دارویی و گلخانه‌های پرورش این گیاهان را توسعه دهیم، بخصوص این که در این بخش متقاضی سرمایه‌گذاری فراوان از میان فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی وجود دارد.

پیشنهاد میشود:  جلوگیری از تخلف بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن اجرایی کند

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بهبود ۲ میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی در سال گذشته گفت: امروز خرید تضمینی محصول گندم به عنوان یک محصول مهم استراتژیک، به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

او ادامه داد: خرید از مناطق گرمسیر به پایان رسیده و در مناطق معتدل و سردسیر ادامه دارد که نسبت به سال گذشته در همین مدت حدود ۳ درصد افزایش خرید داریم و امیدواریم برای دومین سال پیاپی نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت که این وضعیت صرفه‌جویی بسیار بزرگ ارزی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

گفتنی است؛ وزیر جهادکشاورزی و جهادگران سپس با حضور بر مزار شهدای شاخص سنگرسازان بی‌سنگر جهاد سازندگی در بهشت زهرای تهران، با آرمان های شهدا نیز تجدید عهد کردند.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *