مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بیان برنامه‌های خود پرداخت.

 قرار نیست برنامۀ جدید بنویسیم و سیاست جدیدی را اجرا کنیم

وی در ابتدا درباره برنامه هفتم در دولت خود گفت: من در ابتدای ثبت‌نام خود گفتم قرار نیست برنامه‌های جدیدی را تدوین کنیم. برنامه ها نوشته شده‌اند و سیاست‌های رهبری مشخص هستند و باید آنها را اجرایی کنیم.

پزشکیان گفت: اولویت ما رفتن به سمت سیاست‌های کلی است. معمولا دولت‌ها وقتی برنامه اعلام می‌کنند برای آن باید کار کارشناسی انجام شود. قدم اول ما این است که جهت دولت فعلی را ادامه دهیم و اگر نواقصی وجود داشته باشد، اصلاحات باید انجام شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت : یکی از مشکلات ما این است که هر کسی که می آید می‌خواهد برنامه ها را عوض کند، اگر راه نامناسب بوده باید کارشناسی شود اما اگر راه درست است، نباید مجددا اقدامی صورت بگیرد.

وی گفت: اگر تناقض‌ها خلاف سیاست باشد باید عوض شود یا اگر نیاز به بازنگری دارد باید انجام دهیم.کار ما این است که دولت و مجریان باید چابک شوند؛ باید سه اصل مسئولیت پذیری، ادامه مسیر و پاسخ‌گویی مبنا قرار گیرد و هیچ دولتی بدون این اصول به نتیجه نمی‌رسد. 

پزشکیان تاکید کرد: در هیچ جای دنیا مدیری که کشور را از مسیر دور کند جایی ندارد. اگر پرداخت نیروهای انسانی بر اساس عملکرد باشد به  هدف می‌رسیم.

او گفت: مدیری که نتواند ما را به هدف برساند باید پاسخگو باشد و اصلاحات اساسی در نوع برخورد با مدیران باید شکل بگیرد. دولت باید راه را ادامه دهد و هدف را گم نکند، اما باید پاسخگو باشد.

بسیاری از مدیران زیان ایجاد می‌کنند، اما پاداش می‌گیرند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما در سیستم بودجه‌ریزی هزینه‌کرد را به صورت عملکرد اعلام می‌کنیم. فرض کنید در پزشکی با من قرارداد می‌بندند که یکساله چهارصد تا پانصد عمل جراحی انجام دهم و کار‌های تحقیقاتی کنم. اگرمن کار را انجام دهم باید دستمزد من را بدهند و اگر کاری نکردم چه دلیلی دارد حقوق بگیرم، لذا تا مکانیسم پرداخت اصلاح نشود چابک سازی صورت نمی‌گیرد.

پیشنهاد میشود:  برنامه سومین روز تبلیغات رادیوتلویزیونی نامزد‌های ریاست‌جمهوری

پزشکیان گفت: ما در سیستم دولتی کار کنیم یا نکنیم حقوق میگیریم، در حالی که درست نیست و اگر این وضعیت درست نشود و مسئولیت پذیری تقویت نشود بهره وری صورت نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: ما از عدالت حرف می‌زنیم، اما سهم مناطق محروم را نمی‌دهیم. مرز‌ها و خوزستان را ببینید منابع نامتناسب تقسیم می‌شود و باید عدالت انجام شود و نباید همه چیز حول محور تهران بچرخد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تهران و شهر‌های بزرگ روزی مشکل آب پیدا می‌کند، لذا بر اساس سیاست‌های کلی باید بهره وری و مسئولیت پذیری مبنا قرار گیرد و قرارداد‌های کارمندان اصلاح شود.

تا کارمندان دولت ناراضی باشند ما به هدفمان نمی‌رسیم

او تصریح کرد: نگاه به نیرو‌های انسانی باید به گونه‌ای باشد که زندگی آنان بچرخد تا ما هم بتوانیم ارباب رجوع و مشتریان را راضی نگه داریم و به هدف برسیم؛ بنابراین نارضایتی نیرو‌ها ضربه بسیاری می‌زند. ما باید به نیروی انسانی برسیم تا آنها به مردم برسند. اگر بخواهیم به رشد برسیم باید سرمایه گذاری کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: وقتی پولی که به کارمند می‌دهم زندگی‌اش را نمی‌گذراند انتظارِ درست‌کارکردن غیرممکن است. باید اول کاری کنیم که زندگی معلمان، پزشکان، کارمندان و پرستاران و… بچرخد بعد از آن‌ها بخواهیم ما را به هدف برسانند.

پزشکیان گفت: هرچقدر دید ما بازتر باشد بازار بیشتری داریم و تولید رشد بیشتری می‌کند.  در ابتدا باید مردم را به صحنه اقتصاد بکشیم و یخ ارتباط بین مردم و دولت را آب کنیم.

او با اشاره به اینکه من باید با مردم آشتی کنم و مدیران باید مردم را به عنوان سرمایه ببینند، گفت:  شعار رهبری هم تولید با مشارکت مردم است. آیا می‌توانیم با نگاه محدود مردم را جذب کرد؟  باید اجازه دهیم مردم بیایند و آزاد باشند و با مردم به اهداف خود برسیم.  اگر نخبگان ماندند مشکلات مملکت حل می‌شود.

پیشنهاد میشود:  برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور

از عدالت حرف می‌زنیم اما سهم مناطق محروم را درست نمی‌دهیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای سرمایه گذاری باید امنیت ایجاد شود و نمی‌توانیم با قوانین خلق الساعه و تغییر مدیران به هدف و رشد اقتصاد برسیم.

وی اظهار کرد: باید موانع از سر راه برداشته شود؛ ما با شعار به جایی نمی‌رسیم؛ وقتی بتوانیم با مردم آشتی کنیم و اعتماد سرمایه‌گذار را جلب کنیم موفق خواهیم شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: سیاست‌های کلی یعنی ثبات و برنامه‌ریزی؛ وقتی قوانین هر روز عوض می‌شوند به رشد اقتصادی مد نظر رهبر انقلاب نمی‌رسیم. 

با جابه جایی مدیران و انتصاب مدیران مطیع رشد نخواهیم کرد

پزشکیان با بیان اینکه بدون علم، آگاهی و جابه جایی و انتصاب مدیران مطیع رشد نخواهیم کرد، گفت: سیستم باید مردم را به چشم سرمایه ببیند، حتی شعار سال هم بر مبنای مردم انتخاب شده است. با نگاه محدود نمی‌توانیم مشارکت مردم در اقتصاد را رقم بزنیم. منظورم از مردم نخبگان و سرمایه‌گذارانی هستند که به خاطر نگاه ما از کشور فرار می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: امکان ندارد با افراد کم سواد به جایی برسیم و کشور پیشرفت کند. باید دنبال افراد دارای علم و درایت باشیم و به آنها احترام بگذاریم. 

پزشکیان بیان کرد: کاری که باید در ادامه انجام دهیم جلب مشارکت نخبگان، سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان است. باید موانع سر راه این قشر برداشته شود تا سیاست‌های رهبر معظم انقلاب عملیاتی شود. هرکسی که می‌خواهد در سیستم مسئولیت بپذیرد باید دستورالعمل مشخصی در اختیارش قرار دهیم.

او تاکید کرد: اگر کسی مسیر انحرافی می‌رود وظیفه سیستم است که به او گوشزد کند، در حالی که چنین نظارتی نداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما احتیاج نداریم تا هر روز در مجلس قانون بنویسیم. به نظر من مجلس موظف است قوانین نوشته شده را از دولت‌ها مطالبه کند. خیلی قوانین بر زمین مانده. بنده زمانی که نایب رئیس بودم به این نتیجه رسیدیم قانونی بنویسیم که جلوی رانت و فساد را بگیرد، اما دیدیم قانون آن وجود دارد و دولت‌ها آن را اجرا نکرده اند.

پیشنهاد میشود:  غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد

پزشکیان با بیان اینکه فساد‌ها برای این وجود دارند که قوانین اجرایی نمی‌شوند، اگر دولت داده‌ها را شفاف کند قاچاق زمین خواری و رشوه به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در مجلس دلیل نپذیرفتن FATF این عنوان شد که چرا آمریکا باید بفهمد ما کجا پول را خرج می‌کنیم کاری به آن مساله ندارم بسیار خوب ما این قانون را در کشور اجرایی کنیم تا مثلا یک دفعه ده هزار میلیارد گم نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما باید سر همان سفره‌ای بنشینیم که برای مردم پهن کرده ایم، نه این که برای خود سفره جدا بیاندازیم. ما باید در همان صفی بنشینیم که مردم می‌ایستند.

قرار نیست هر دولتی بر سر کار آمد مسیر را منحرف کند

مردم لایق شرایط فعلی نیستند

پزشکیان با بیان اینکه دانش آموزان اکثر مدارس دولتی نمی‌توانند به دانشگاه ورود پیدا کنند، بیان کرد: ما زمانی می‌توانیم عدالت را اجرایی کنیم که خودمان را با آنچه برای مردم آماده کرده‌ایم تطبیق دهیم. بعد نتیجه این می‌شود که تقصیرات را به گردن آمریکا و دیگران می‌اندازیم. 

وی گفت: باید خودمان را اصلاح کنیم آن موقع مردم به ما اعتماد می‌کنند باید صداقت داشته باشیم مردم عزیز پای انقلاب مانده‌اند. در همین فاجعه سانحه هوایی باز هم مردم حماسه خلق کردند، باید با این مردم صادق بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: دولت در گذشته حتما برنامه داشته ما هم همان را انجام می‌دهیم. وظیفه ما تغییر ریل نیست و اگر گیری وجود داشت سعی می‌کنیم نواقص را برطرف کنیم.

پزشکیان اظهار کرد: انشاالله خدا ما را شرمنده مردم نکند، آنها همه جوره پای انقلاب ایستاده‌اند و لایق شرایط فعلی نیستند.

خبرنگار: فاطمه سیدی



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *