۱۱ آبان ۱۴۰۱ بود که از چک الکترونیکی رونمایی شد و حالا بنابر آمار منتشر شده در ۹ خردادماه بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور از چک دیجیتال استفاده می‌کنند و بیش از ۲۸۰ هزار فقره چک الکترونیک در کشور صادر شده است.

چک الکترونیکی که آمنه نادعلی‌زاده، مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با آن گفت: در حال حاضر ۱۲ بانک از جمله بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون و ملی خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند.

او همچنین گفته بود: ۳ بانک آینده، مسکن و سپه در صف تست و آزمون و انجام اقدامات فنی هستند در صورتی که آزمون‌ها موفق باشد می‌توانند سرویس‌ها را دریافت و خدمت را ارائه دهند.

فراهم شدن زیرساخت ارائه خدمات چک الکترونیکی در تمام بانک‌ها 

ابزار پرداختی که در ادامه معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی مهران محرمیان در خصوص آن اظهار کرده بود: زیرساخت ­های فنی چک الکترونیک در همه ۳۰ بانک کشور بطور کامل فراهم شده است. به این معنا که همه بانک­ ها، چک الکترونیک سایر بانک ­ها را می­ پذیرند و نقد می ­کنند.

پیشنهاد میشود:  فروش ۱۹۰ کیلو شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران

معاون فناوری­‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه به تدریج چک دیجیتال جای خود را در بین مردم پیدا خواهد کرد گفت: با حذف فیزیک چک طی سه سال آینده همه چک­‌ها الکترونیکی خواهند شد. با ایجاد سقف اعتباری برای چک آخرین گام برای اجرای پروژه چک الکترونیک برداشته خواهد شد و در صورت اجرای آن آمار کلاهبرداری توسط چک، آمار چک برگشتی و زندانیان چک برگشتی بیش از پیش کاهش پیدا خواهد کرد.

او افزود: همه بانک‌هایی که چک الکترونیک صادر می کنند، به صورت درون بانکی این چک را برای مشتریان خود هم نقد می‌کنند. بانک کشاورزی به عنوان اولین بانک، چک الکترونیک سایر بانک‌ها را از طریق ابزار‌های بانکی خود به صورت غیر حضوری و الکترونیکی نقد می‌کند.

در ادامه این مقام مسئول اظهار کرد: بانک تجارت هم به عنوان دومین بانک در حال طی کردن مراحل آزمون برای نقد کردن غیر حضوری چک دیجیتال سایر بانک‌ها است. وقتی اولین بانک این خدمت را ارائه می‌دهد، سایر بانک‌ها هم برای نقد کردن غیر حضوری چک الکترونیکی اقدام می‌کنند و نقد شدن غیر حضوری چک الکترونیک در جهت مراجعه نکردن مشتریان به بانک‌ها انجام می‌شود.

پیشنهاد میشود:  صادرات تخم مرغ به بیش از ۱۸ هزارتن رسید

اما افزایش سرعت توسعه چک الکترونیکی در تمام بانک‌ها چه میزان حائز اهمیت است؟ در همین رابطه نوری کارشناس امور چکی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: چک الکترونیکی آخرین حلقه نهایی جهت تکمیل شدن فرآیند‌های مربوط به چک است که در قانون پیش بینی شده است به عبارتی چک الکترونیکی ابزاری جدید است اگر در ابتدای کار خیلی از بانک‌ها آن را ارائه نکنند در واقع سرعت حرکت آن کاسته می‌شود و اساسا به شکل صحیحی پا نمی‌گیرد. بنابر این ارائه خدمت چک الکترونیکی توسط بانک برای شکل گیری و پا گیری آن بسیار ضرورت دارد و باید به این فرآیند سرعت بخشید.

تحقق حذف جعل و تصرف با چک الکترونیکی

در ادامه هم سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: چک الکترونیکی ابزار پرداختی است که حالا بر اساس الزامات باید تا سه سال آینده در تمام بانک‌ها توسعه یابد چک الکترونیکی که با توجه به مزیت‌های مختلف آن از جمله امکان صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها برای افراد، حذف دخل و تصرف، از بین رفتن احتمال سرقت و آسیب دیدن چک‌ها می‌طلبد که بانک‌های مختلف هرچه سریع‌تر این خدمت را به مشتریان خود ارائه دهند تا علاوه بر تکمیل این زنجیره گام مهمی هم در راستای ارائه خدمات الکترونیکی برداشته شود.

پیشنهاد میشود:  اجرای ۱۰۰ درصدی طرح شناسه یکتا در شهر‌های کوچک

حالا باید منتظر ماند و دید تعداد ارائه دهندگان خدمت چک الکترونیکی تا چه میزان افزایش پیدا می‌کند و این روند چقدر سرعت دارد؟ باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر توسعه خدمت چک الکترونیکی در بانک‌های مختلف خواهد بود‌.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *